– Kertokaa mulle lyhyin yksinkertaisin lausein mitä nyt tapahtuu, sanoo Mummo ja jatkaa, mulla on nyt prakannu päässä jotain. Mä sekotan kaikki asiat.

Näin Mummo sanoi eilen aamulla ainakin kolme kertaa vartin sisään. Olimme mökillä ja minun perheeni oli lähdössä aamulla ja Mummo äitini kanssa vasta iltapäivällä. Mutta Mummo oli levoton. Me lähdimme onnellisesti mökiltä, mutta äitini jäi kuuntelemaan tätä toistelua. Loppujen lopuksi koko päivän oli äitini joutunut kertomaan Mummolle, että mitäs nyt tapahtuukaan – uudestaan ja uudestaan. Bussissa Mummo kyseli jatkuvasti minne he ovat menossa.

Kesän aikana pinna on kasvanut paljon.

Perjantaina kun hain Mummoa mökille Mummo totesin iloisesti nauraen, että on nyt seonnut. Onneksi nauroi, muuten minua olisi itkettänyt. Nyt nauroin mukana ja sanoin ettei se haittaa, että kyllä me sen tiedämme ja hoidamme kaiken.

Leikkasin Mummon hiuksia viikonloppuna mökillä ja kun siinä kampailin ja leikkasin Mummo sanoi:

–Kyllä sä olet aika kiva tyttö. Onneks on tommosia tyttöjä.

Välillä kun olemme mökillä istuskelleet yhdessä äiti, Mummo ja minä, on Mummo katsellut meitä lämpimästi ja sanonut:

– Mun tytöt.

Eikä hän silloin luule, että minäkin olen hänen tyttärensä, vaan minä olen Mummon tyttö.