Anteeksi pitkän pitkä hiljaiseloni. Mummorintamalla kaikki melko samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Hiljaiseloni johtuu osin siitä ettei mitään muutoksia ole tapahtunut ja toisaalta siitä, että olen nähnyt Mummoa hävettävän vähän. Tapaamisten vähäisyyteen taas on syynä oikeastaan kaksi asiaa. Ensimmäinen syy on se, että Mummo on nykyään niin armottoman tylsää seuraa, että huomaan vältteleväni tapaamisia. Hoidan vain pakolliset velvollisuuteni. Myönnän tämän vaikka se tuntuukin pahalta. Toinen syy on se, että minulla on ollut hyvin kiireinen kevät ja Mummon lisäksi paitsioon on jäänyt myös oma perhe.

Vielä vähän siitä tylsyydeestä. Mummo on ihana kun hänet näkee. Hän hymyilee ja toistaa tuttuun tapaan lauseita kuten

- Kiva kun mulla on tommonen tyttö.

- Kiva kun sä tulit viemään mut kävelylle.

Ja sitä rataa. Mutta tässäpä se keskustelu sitten onkin. Ja niin mukava kuin Mummo nykyään onkin, hän ei ole minun Mummoni. Minun Mummoni oli täynnä elämää. Pelasi tennistä, luki espanjaa, tapasi ystäviään, matkusteli, teki asiat oman päänsä mukaan ja viis veisasi muista. Itse asiassa Mummo ei suinkaan ollut se leppoisa ja hyväntuulinen Mummo joka minua nykyään tervehtii. Hän oli paljon kovapäisempi ja omapäisempi. Mutta hän oli minun Mummoni. Toki hän on sitä edelleen, mutta aivan toisella tavalla.

Tänään vein Mummon kävelylle. Ensin kotona käskin Mummon juoda pöydällä olevan mehulasin tyhjäksi. Mummo joi. Sen jälkeen komensin Mummon vessaan. Mummo meni. Vessassa Mummo kummasteli alushousujen tilalla olevaa housuvaippaa, mutta nieli selitykseni ja puki housut kiltisti takaisin jalkaan. Ulkona kävellessä Mummo tavasi jokaisen mainoskyltin tai liikennemerkin. Opin, että palvelutalon takana on ovi jossa lukee "palokunnan rynnäkköovi". Kiitos Mummo kun luit sen ääneen, itse en olisi moista huomannut. Mummo on utelias, mutta näkee huonosti. Hän kyselee ja ihmettelee – on kuin kyselyikäinen lapsi.

Minun Mummoni ei pitänyt koskaan vanheta. Hän halusi olla ikuisesti nuori. Mutta aina ei elämä mene niin kuin sen toivomme menevän. Minun Mummoni on nyt vanha ja siinä ei haluamisia paljon kysellä.